Skip to main content

PAVA Rustbeskyttelse

Spar 20% på alle behandlinger!

PAVA fejrer 50 års jubilæum og i den forbindelse tilbyder vi 20% rabat på alle behandlinger. Tilbuddet gælder t.o.m. d. 15. april og skal books her på vores hjemmeside.

Start bookingJeg har brug for mere info

Find prisen på din bil


Kompletbehandling

Fra4.795Kr. *

*Afhængigt af model.

Specialbehandling

Fra4.995Kr. *

*Afhængigt af model.

Vedligeholdelsesbehandling

Fra4.470Kr. *

*Afhængigt af model.

Spørgsmål & svar

Skal jeg fravælge undervognsvask på tankstationen?

Vaskemaskinen på tankstationen er ikke effektiv til at nå de områder på bilen, såsom hjulkasser og skærmkanter, der virkelig trænger til rengøring. Disse områder bliver kun lidt våde, og snavset bliver ofte hængende i kanter og samlinger. Undervognsskyl kan også være mere skadeligt end gavnligt. Dette skyldes, at dyserne til undervognsskyl er placeret for tæt på bilens undervogn, og det høje tryk kan derfor skubbe til og beskadige undervognens rustbeskyttelseslag. Hvis det er muligt, bør man derfor vælge at vaske bilen uden undervognsskyl eller fravælge undervognsskyl.

Hvordan vasker jeg bedst min bil?

Hvis du ønsker at vaske bilen i tankstationens vaskemaskine, så bør du vælge en maskine med skumbørster i stedet for nylonbørster. Det er også vigtigt at undgå undervognsvask, hvis muligt, da de kraftige skylledyser kan beskadige din undervognsbehandling.

Hvis du foretrækker at vaske bilen selv, bør du bruge rigeligt med vand og en mikrofibersvamp i stedet for nylonbørster. Det er også bedst at stå i skyggen og spule løst snavs af, herunder i hjulkasserne. Herefter bør du påføre sæbe på bilen og blidt vaske den med en mikrofibersvamp, skylle sæben af, tørre efter med et vaskeskind og tørre ruderne med ruderens.

Hvordan undgår jeg fugt i bilen?

At have en fugtig kabine kan føre til problemer som dug på ruderne og problemer med luftanlægget, og det kan også øge risikoen for rustdannelse i bilen. Det er en god idé at tørre bundmåtterne og hænge dem til tørre efter kørslen. For at undgå at slæbe sne og snavs ind i bilen, bør man tage skoene af, inden man stiger ind i bilen. Det er også vigtigt at luft godt ud efter hver køretur og eventuelt anvende aircon eller klimaanlægget de sidste par kilometer af turen. For at undgå rod i bilen bør man lægge genstande, som fx våde jakker og frakker, i bagagerummet og sørge for at støvsuge ofte og lufte og tørre måtterne.

Hvor ofte skal min bil rustbehandles?

Tidspunktet for, hvornår det kan være nødvendigt at få foretaget en behandling af bilen, kan variere afhængigt af flere faktorer, såsom bilens mærke og model samt eventuelle garantiordninger, man har på bilen. Som en vejledning kan man overveje at få behandlet bilen cirka hvert andet år. Det kan dog være en god idé at få professionel rådgivning ved at besøge os, så vi kan vurdere bilens tilstand og anbefale den bedste behandling.

Så længe man ikke kan se rusten, skader det vel ikke?

Rust kan være et stort problem, da det kan arbejde i lang tid uden at være synligt, og når det først bliver opdaget, kan det være for sent at gøre noget ved det. Derfor anbefaler vi altid, at man sørger for at få bilen rustbeskyttet så tidligt som muligt i dens levetid – idealer inden for de første 48 måneder efter 1. registreringsdatoen. På den måde kan man sikre, at bilen er godt beskyttet mod rustangreb, og at man undgår unødvendige reparationer og udskiftninger på længere sigt.

Vil rustbehandlingen påvirke et senere brugtvognssalg?

Komplet rustbeskyttelse har mange fordele, og en af de største er, at det ikke kun beskytter bilens undervogn, stolper og vanger mod rust. Behandlingen forsegler også ledninger, slanger, rør og elektriske forbindelser, hvilket resulterer i en mere effektiv og pålidelig bil. Hvis der senere opstår behov for reparationer, vil komplet rustbeskyttelse også gøre det nemmere og hurtigere at skille bilens dele ad. Alle disse faktorer kan være vigtige argumenter, hvis man på et tidspunkt ønsker at sælge sin brugte bil.

Skal man rustbeskytte sit airconditionanlæg?

Når PAVA rustbeskyttelsesmiddel sprøjtes ind i bilens hulrum, beskytter det også rør og andre forbindelser, fx i aircondition- eller klimaanlægget. Dette beskytter og forlænger levetiden af anlægget ved at gøre det mere modstandsdygtigt overfor korrosion.

Skade rustbeskyttelsen bilens elektronik?

PAVA’s rustbeskyttelse påvirker ikke bilens elektronik negativt, da personalet altid bruger korrekte og opdaterede sprøjteskemaer til at identificere, hvor bilens elektronik befinder sig og undgå eventuelle beskadigelser.

Hvordan påvirker rustbeskyttelsen bilens elektroniske sensorer?

PAVA er en af de få rustbeskyttelsesproducenter i Danmark, som har udviklet en speciel behandlingsmetode, der tager højde for moderne biler med indbyggede sensorer og andre elementer, der kan være følsomme over for rustbeskyttelsesmidler. Dette sikrer, at behandlingen ikke påvirker disse elementer negativt, og at bilens avancerede teknologi fungerer optimalt efter rustbeskyttelse.

Garanti

Hvad dækker bilens garanti normalt?

Som bilejer, vil du normalt være dækket af bilens fabriksgaranti i hele garantiperioden, selv efter en PAVA rustbeskyttelsesbehandling, hvis der skulle ske rustgennemtæring. Men det er værd at bemærke, at visse bilmærkers rustgaranti kun dækker lakerede flader og undlader at omfatte bilens undervogn. Med en PAVA Fabriksgaranti er du imidlertid fuldt ud dækket på alle områder uden omkostninger.

Hvad koster en god rustbeskyttelse?

Generelt kan man forvente en pris på omkring 4000 kr. for en kvalitetsrustbeskyttelse inklusive garanti til en almindelig mellemklassebil. Det er dog muligt at finde billigere alternativer, men det kan være en risiko for kvaliteten af behandlingen. Hos PAVA er rustbeskyttelse og undervognsbehandling en tidskrævende proces, der kræver håndværksmæssig ekspertise og ikke blot en masseproduceret vare, der kan sælges hurtigt.

Dækker PAVA Levetidsgarantien hvis fabriksgarantien ikke dækker?

Ja, Levetidsgarantien dækker, hvis garantien fra din bil ikke dækker. Det kræver dog, at afslag skal være skriftligt.

Hvordan dokumenterer jeg, at min bil er blevet rustbeskyttet?

Hos os får du altid en udførlig faktura, der beskriver hvilke dele af bilen, der er rustbeskyttet – og hvordan garantien dækker.

Må jeg selv sørge for, at min skade bliver repareret?

Nej, reparationer af en omtalt skade må kun udføres af en af PAVA Garanti A/S udpeget reparatør, og PAVA Garanti A/S skal afgive skriftlig godkendelse inden reparation.

Hvor tit skal borepropperne udskiftes?

Du bør udskifte de propper, som vi har sat i de borede huller under rustbeskyttelsesbehandlingen, med et interval på 24 måneder i henhold til vejledningen. Det er vigtigt at dokumentere udskiftningen af propperne som bilejer.

Mister jeg rustgarantien på min bil efter en PAVA-behandling?

Nej, du mister ikke din gennemtæringsgaranti når du får PAVA-behandlet din bil.

PAVA’s produkter kan uden problemer “samarbejde” med alle kendte produkter som anvendes såvel i bilproduktion som til efterbehandling. Dette “samarbejde” sker på grund af PAVAprodukternes forholdsvis høje olieindhold (viskositeten (“tykkelsen”) på PAVA’s produkter er herefter “justeret” ved tilsætning af voks i den rigtige mængde).

Da der findes mange fordomme omkring garantier og efterbehandling med rustbeskyttelse har PAVA Produkter A/S besluttet via PAVA Garanti A/S at dække eventelle skader som afvises af bilimportør/bilforhandler med begrundelse i anvendelse af vores produkter.

Én af betingelserne for dækning fra PAVA GARANTI A/S er at afvisningen skal være skriftlig.
Den eventuelt opståede skade skal naturligvis være indenfor et område som vil være dækket af vognens rustgaranti.

Denne form for garanti dækker uden oprettelse af anden garanti hos os, ligesom der ikke stilles krav om tidspunkt for behandling og behandlingsinterval.

Såfremt du ikke får din bil efterbehandlet i en årrække (mere end 2 år) bør propper i borehuller i den lakerede del af karosseriet udskiftes.
Dette er også en betingelse for at gøre krav gældende over for PAVA Garanti A/S i henhold til ovenstående.

Betingelser for at opnå dækning af rustskade fra PAVA Garanti A/S er derfor :

  • Propper i borehuller i den lakerde del af karosseri må ikke være ældre end 30 mdr.
  • Skriftligt afslag fra bilimportør og -forhandler med begrundelse i rustbeskyttelse med PAVA’s produkter.
  • Original registreringsattest skal kunne fremvises.
  • Der ydes kun dækning til den registrerede ejer.
  • Ej dækning for personer ( og juridiske personer ) der driver servicevirksomhed i autobranchen.
  • Kun reparation af én af PAVA Garanti A/S anvist reparatør.
  • PAVA Garanti A/S’s godkendelse skal foreligge inden reparation igangsættes.