En rustbehandlet bil giver mere glæde i hverdagen, den holder bilens værdi i længere tid og er nemmere at sælge senere til en god pris.
Forestil dig en glitrende sommerdag, hvor solen skinner og fuglene kvidrer. Det er ikke ligefrem tidspunktet, hvor rustbeskyttelse er det første, der falder en ind. Men vent! Vidste du, at dette faktisk er det perfekte tidspunkt at være på forkant med rustbeskyttelse?
Tænk på det på denne måde: Du tager en aktiv beslutning nu, så du undgår dyre og irriterende reparationer senere. Og for at gøre det endnu mere fristende, har vi en fantastisk tilbud til dig. Lige nu kan du spare hele 20% på en komplet rustbehandling.
Find prisen på din bil
Hvorfor rustbehandle sin bil?
Der er flere gode grunde til at investere i rustbeskyttelse til sin bil. Det forlænger bilens levetid og giver bilen en højere gensalgsværdi, hvis du en dag skal sælge den. Derudover er det også med til at minimere rustrelaterede skader. Reparationer på en bil kan være en dyr fornøjelse og derfor kan en rustbehandling være med til at minimere rustrelaterede reparationer på din bil.
En investering i din bil
Det er en god ide at give din bil rustbeskyttelse, fordi rust næsten er uundgåeligt i et land som Danmark. Det skyldes, at vi har en høj luftfugtighed og skiftende temperaturer, hvilket giver den bedste grobund for rust at leve i. Den høje luftfugtighed optræder specielt i sommerhalvåret, idet den varme luft kan indeholde mere vand end den kolde luft. Når temperaturen falder igen, fortsætter denne fugtighed. Det er derfor vigtigt ikke kun at undervognsbehandle sin bil i vinterhalvåret, men også i sommerhalvåret, fordi rust arbejder året rundt.
Kvalitet & kontrol
PAVA er veludført rustbeskyttelse og undervognsbehandling i topkvalitet. Vi kontrollerer rustbeskyttede biler gennem vores egenkontrol. Derudover tages der stikprøver af udvalgte biler i samarbejde med vores uvildige samarbejdspartner Dansk Karrosseri Teknik.
Kompletbehandling
Få en grundig og effektiv PAVA rustbehandling af bilen: undervogn, hjulkasser, hulrum og døre. En kompletbehandling er den mest almindelige rustbehandling til biler brugt til almen kørsel.
For at opnå Levetidsgaranti skal biler op til 36 måneder have denne behandling som 1. gangs behandling. Samtidig anbefales denne type behandling ved genbehandling i tilfælde af opstået slid.
Sådan rustbehandler vi din bil
Vi gennemgår bilen og karosseriets tilstand, inden vi kontrollerer for lakskader. Vi klargør bilen, dækker af, afmonterer hjul, inderskærme, bundplader, gummipropper. Herved kan vi garantere den optimale effekt af en PAVA Kompletbehandling.
Herefter vasker, afrenser, tørrer og lakbeskytter vi bilen, og der bores huller, hvis det er nødvendigt, for at nå ud i alle hulrum. Først nu er bilen klargjort og er klar til at få sprøjtet et af PAVAs penetrerende rustbeskyttelsesprodukter ind i alle hulrum så som vanger, paneler, klapper og døre.
Dernæst behandler vi bilens undervogn med et af PAVAs slidstærke rustbeskyttelsesprodukter, der forlænger behandlingens effekt. Til sidst propper vi sprøjtehullerne til med gummipropper gennemvædet med rustbeskyttelse, vasker og tørrer din bil både indvendigt og udvendigt, så den er klar til at blive afhentet igen.
**Afhængigt af model. Prisen er efter 20% rabat. Normalprisen er 4.495 kr. inkl. moms. Tilbuddet gælder t.o.m. d. 01.05.2023.
Specialbehandling
PAVA Specialbehandling er rustbeskyttelse udviklet til førstegangsbeskyttelse af biler i alderen 3-5 år, samt til biler med meget overfladerust.
Denne PAVA behandling er perfekt til dig, der ikke før har brugt rustbeskyttelse til din 3-5 årige gamle bil. Derudover er den udviklet til biler med meget overfladerust og til biler, hvor der tidligere er påsprøjtet materiale eller PVC, eller til biler, hvor rusten er begyndt at løsne sig. I disse tilfælde er det nemlig muligt at hæmme det igangværende rustangreb med en grundig og effektiv PAVA rustbeskyttelse, så bilens levetid forlænges væsentligt.
Sådan specialbehandler vi din bil
Inden vi kontrollerer for lakskader, gennemgår vi bilens og karosseriets tilstand. Dernæst klargør vi bilen, dækker af, afmonterer hjul, inderskærme, bundplader, gummipropper. På den måde er vi sikre på den optimale effekt af denne PAVA specialbehandlingen.
Dernæst sørger vi for at vaske, afrense, tørre og lakbeskytte bilen, og vi fjerner evt. tidligere rustbeskyttelse eller løsnet PVC. Vurderes det nødvendigt, bores der huller, for at nå ud i alle hulrum. Nu er bilen klargjort og er klar til at få sprøjtet et af PAVAs gennemtrængende rustbeskyttelsesprodukter ind i alle hulrum så som vanger, paneler, klapper og døre samt på skærme og undervogn. Når den første PAVA specialbehandling er tør, genbehandles hjulkasser og undervogn med et af PAVAs slidstærke rustbeskyttelsesprodukter, som forlænger behandlingens effekt.
Til sidst propper vi sprøjtehullerne til med gummipropper gennemvædet med rustbeskyttelse, vasker og tørrer din bil både indvendigt og udvendigt, så den er klar til at blive afhentet igen.
*Afhængigt af model.
Vedligeholdelsesbehandling
Få denne behandling og få effektiv PAVA rustbeskyttelse af din bils undervogn, hulrum og inderskærme. Behandlingen er skræddersyet til bilen, der tidligere er blevet rustbeskyttet – gerne gentagne gange inden for en 2-3 årig periode. Derudover er behandlingen egnet til bilen med et begrænset kilometerantal, og som fremstår i god, vedligeholdt stand. Når du jævnligt vælger en PAVA Vedligeholdelsesbehandling, så er rust på bilen ikke noget, du skal bekymre dig om.
Rust på bilen er fortid med PAVA
Rust på bilen kan være svært at undgå, men med PAVA vedligeholdelsesbehandling er du rigtig godt stillet. Når vi behandler din bil mod rust, så afmonterer vi bundpladerne, og inderskærmene løsnes de steder, hvor det er nødvendigt. På den måde kan rustbeskyttelsen kan nå ud i alle hulrum på bilen.
Alle hulrum behandles, og undervognen rustbeskyttes de steder, hvor det tidligere produkt er slidt af. Til sidst propper vi sprøjtehullerne til med gummipropper med rustbeskyttelse på, vasker og tørrer din bil både indvendigt og udvendigt, så den er klar til at blive afhentet igen. På den måde kan du bedst sikrer dig mod rustangreb og din bil vil derfor have en længere levetid.
*Afhængigt af model.
Spørgsmål & svar
Diverse
Skal jeg fravælge undervognsvask på tankstationen?
Vaskemaskinen på tankstationen er ikke effektiv til at nå de områder på bilen, såsom hjulkasser og skærmkanter, der virkelig trænger til rengøring. Disse områder bliver kun lidt våde, og snavset bliver ofte hængende i kanter og samlinger. Undervognsskyl kan også være mere skadeligt end gavnligt. Dette skyldes, at dyserne til undervognsskyl er placeret for tæt på bilens undervogn, og det høje tryk kan derfor skubbe til og beskadige undervognens rustbeskyttelseslag. Hvis det er muligt, bør man derfor vælge at vaske bilen uden undervognsskyl eller fravælge undervognsskyl.
Hvordan vasker jeg bedst min bil?
Hvis du ønsker at vaske bilen i tankstationens vaskemaskine, så bør du vælge en maskine med skumbørster i stedet for nylonbørster. Det er også vigtigt at undgå undervognsvask, hvis muligt, da de kraftige skylledyser kan beskadige din undervognsbehandling.
Hvis du foretrækker at vaske bilen selv, bør du bruge rigeligt med vand og en mikrofibersvamp i stedet for nylonbørster. Det er også bedst at stå i skyggen og spule løst snavs af, herunder i hjulkasserne. Herefter bør du påføre sæbe på bilen og blidt vaske den med en mikrofibersvamp, skylle sæben af, tørre efter med et vaskeskind og tørre ruderne med ruderens.
Hvordan undgår jeg fugt i bilen?
At have en fugtig kabine kan føre til problemer som dug på ruderne og problemer med luftanlægget, og det kan også øge risikoen for rustdannelse i bilen. Det er en god idé at tørre bundmåtterne og hænge dem til tørre efter kørslen. For at undgå at slæbe sne og snavs ind i bilen, bør man tage skoene af, inden man stiger ind i bilen. Det er også vigtigt at luft godt ud efter hver køretur og eventuelt anvende aircon eller klimaanlægget de sidste par kilometer af turen. For at undgå rod i bilen bør man lægge genstande, som fx våde jakker og frakker, i bagagerummet og sørge for at støvsuge ofte og lufte og tørre måtterne.
Hvor ofte skal min bil rustbehandles?
Tidspunktet for, hvornår det kan være nødvendigt at få foretaget en behandling af bilen, kan variere afhængigt af flere faktorer, såsom bilens mærke og model samt eventuelle garantiordninger, man har på bilen. Som en vejledning kan man overveje at få behandlet bilen cirka hvert andet år. Det kan dog være en god idé at få professionel rådgivning ved at besøge os, så vi kan vurdere bilens tilstand og anbefale den bedste behandling.
Så længe man ikke kan se rusten, skader det vel ikke?
Rust kan være et stort problem, da det kan arbejde i lang tid uden at være synligt, og når det først bliver opdaget, kan det være for sent at gøre noget ved det. Derfor anbefaler vi altid, at man sørger for at få bilen rustbeskyttet så tidligt som muligt i dens levetid – idealer inden for de første 48 måneder efter 1. registreringsdatoen. På den måde kan man sikre, at bilen er godt beskyttet mod rustangreb, og at man undgår unødvendige reparationer og udskiftninger på længere sigt.
Vil rustbehandlingen påvirke et senere brugtvognssalg?
Komplet rustbeskyttelse har mange fordele, og en af de største er, at det ikke kun beskytter bilens undervogn, stolper og vanger mod rust. Behandlingen forsegler også ledninger, slanger, rør og elektriske forbindelser, hvilket resulterer i en mere effektiv og pålidelig bil. Hvis der senere opstår behov for reparationer, vil komplet rustbeskyttelse også gøre det nemmere og hurtigere at skille bilens dele ad. Alle disse faktorer kan være vigtige argumenter, hvis man på et tidspunkt ønsker at sælge sin brugte bil.
Skal man rustbeskytte sit airconditionanlæg?
Når PAVA rustbeskyttelsesmiddel sprøjtes ind i bilens hulrum, beskytter det også rør og andre forbindelser, fx i aircondition- eller klimaanlægget. Dette beskytter og forlænger levetiden af anlægget ved at gøre det mere modstandsdygtigt overfor korrosion.
Skade rustbeskyttelsen bilens elektronik?
PAVA’s rustbeskyttelse påvirker ikke bilens elektronik negativt, da personalet altid bruger korrekte og opdaterede sprøjteskemaer til at identificere, hvor bilens elektronik befinder sig og undgå eventuelle beskadigelser.
Hvordan påvirker rustbeskyttelsen bilens elektroniske sensorer?
PAVA er en af de få rustbeskyttelsesproducenter i Danmark, som har udviklet en speciel behandlingsmetode, der tager højde for moderne biler med indbyggede sensorer og andre elementer, der kan være følsomme over for rustbeskyttelsesmidler. Dette sikrer, at behandlingen ikke påvirker disse elementer negativt, og at bilens avancerede teknologi fungerer optimalt efter rustbeskyttelse.
Garanti
Hvad dækker bilens garanti normalt?
Som bilejer, vil du normalt være dækket af bilens fabriksgaranti i hele garantiperioden, selv efter en PAVA rustbeskyttelsesbehandling, hvis der skulle ske rustgennemtæring. Men det er værd at bemærke, at visse bilmærkers rustgaranti kun dækker lakerede flader og undlader at omfatte bilens undervogn. Med en PAVA Fabriksgaranti er du imidlertid fuldt ud dækket på alle områder uden omkostninger.
Hvad koster en god rustbeskyttelse?
Generelt kan man forvente en pris på omkring 4000 kr. for en kvalitetsrustbeskyttelse inklusive garanti til en almindelig mellemklassebil. Det er dog muligt at finde billigere alternativer, men det kan være en risiko for kvaliteten af behandlingen. Hos PAVA er rustbeskyttelse og undervognsbehandling en tidskrævende proces, der kræver håndværksmæssig ekspertise og ikke blot en masseproduceret vare, der kan sælges hurtigt.
Dækker PAVA Levetidsgarantien hvis fabriksgarantien ikke dækker?
Ja, Levetidsgarantien dækker, hvis garantien fra din bil ikke dækker. Det kræver dog, at afslag skal være skriftligt.
Hvordan dokumenterer jeg, at min bil er blevet rustbeskyttet?
Hos os får du altid en udførlig faktura, der beskriver hvilke dele af bilen, der er rustbeskyttet – og hvordan garantien dækker.
Må jeg selv sørge for, at min skade bliver repareret?
Nej, reparationer af en omtalt skade må kun udføres af en af PAVA Garanti A/S udpeget reparatør, og PAVA Garanti A/S skal afgive skriftlig godkendelse inden reparation.
Hvor tit skal borepropperne udskiftes?
Du bør udskifte de propper, som vi har sat i de borede huller under rustbeskyttelsesbehandlingen, med et interval på 24 måneder i henhold til vejledningen. Det er vigtigt at dokumentere udskiftningen af propperne som bilejer.
Mister jeg rustgarantien på min bil efter en PAVA-behandling?
Nej, du mister ikke din gennemtæringsgaranti når du får PAVA-behandlet din bil.
PAVA’s produkter kan uden problemer “samarbejde” med alle kendte produkter som anvendes såvel i bilproduktion som til efterbehandling. Dette “samarbejde” sker på grund af PAVAprodukternes forholdsvis høje olieindhold (viskositeten (“tykkelsen”) på PAVA’s produkter er herefter “justeret” ved tilsætning af voks i den rigtige mængde).
Da der findes mange fordomme omkring garantier og efterbehandling med rustbeskyttelse har PAVA Produkter A/S besluttet via PAVA Garanti A/S at dække eventelle skader som afvises af bilimportør/bilforhandler med begrundelse i anvendelse af vores produkter.
Én af betingelserne for dækning fra PAVA GARANTI A/S er at afvisningen skal være skriftlig.
Den eventuelt opståede skade skal naturligvis være indenfor et område som vil være dækket af vognens rustgaranti.
Denne form for garanti dækker uden oprettelse af anden garanti hos os, ligesom der ikke stilles krav om tidspunkt for behandling og behandlingsinterval.
Såfremt du ikke får din bil efterbehandlet i en årrække (mere end 2 år) bør propper i borehuller i den lakerede del af karosseriet udskiftes.
Dette er også en betingelse for at gøre krav gældende over for PAVA Garanti A/S i henhold til ovenstående.
Betingelser for at opnå dækning af rustskade fra PAVA Garanti A/S er derfor :
- Propper i borehuller i den lakerde del af karosseri må ikke være ældre end 30 mdr.
- Skriftligt afslag fra bilimportør og -forhandler med begrundelse i rustbeskyttelse med PAVA’s produkter.
- Original registreringsattest skal kunne fremvises.
- Der ydes kun dækning til den registrerede ejer.
- Ej dækning for personer ( og juridiske personer ) der driver servicevirksomhed i autobranchen.
- Kun reparation af én af PAVA Garanti A/S anvist reparatør.
- PAVA Garanti A/S’s godkendelse skal foreligge inden reparation igangsættes.
